Pepparkakscheesecake

 

Nu börjar det bli riktigt svårt att hålla sig med juligheterna tycker jag!
Vi ska ha gäster imorgon, och direkt går mina tankar till en julig kaka
till kaffet! :)
Jag lyckades hålla mig den här gången, det får bli en after eight-cheesecake.
Men jag börjar bli väldigt sugen på att prova på att göra en pepparkakscheesecake
med apelsin. Är det någon som har prövat det och kan säga om det är något att ha?

Här kommer i alla fall receptet om det är någon som blev sugen.
Det är i alla fall jag! :D

APELSIN- OCH PEPPARKAKSCHEESECAKE

  • Buffé nr 12 2000, sida 9
  • Tillagningstid: Över 20 min
  • Svårighetsgrad: Medel
  • Portioner: 8-10



Ingredienser

FYLLNING

  • 200 g philadelphiaost
  • 1 ½ dl socker
  • 3 ägg
  • 1 msk finrivet apelsinskal
  • 2 msk pressad apelsinsaft

TOPPING:

  • 2 dl crème fraiche
  • 1/2-1 dl florsocker
  • 1 apelsin
  • pepparkakor 

GÖR SÅ HÄR:

1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Smält matfettet och låt det svalna lite. Mixa eller stöt pepparkakorna. Rör ner matfettet i pepparkakssmulorna. Bred ut det i en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Ställ in formen mitt i ugnen och grädda i 10 minuter.
3. Blanda ihop ost och socker. Rör ner ett ägg i taget och till sist apelsinskal - saft. Bred ut smeten på pepparkaksbotten. Ställ in formen mitt i ugnen och grädda ca 30 minuter. Låt kakan kallna.
4. Rör ihop crème fraiche och florsocker. Bred ut detta på kakan och garnera med apelsinskal och pepparkakssmulor.



Receptet hittade jag HÄR!

Kommentarer
Postat av: Therese

Åh vad gott det verkar! Den får jag testa framöver. :)



Sv: Jag rekommenderar Prag VARMT, det är en fantastiskt fin stad! Och väldigt mysigt på jul. :)

2010-10-16 » 13:32:15 URL: http://goteborgsjul.blogspot.com
Postat av: Therese

Sv: Ja, jag har alltid längtat efter att få ha jul, men trodde som sagt att det skulle dröja tills vi köpt hus och har det lite större. :) Men det ska bli väldigt mysigt om det blir så! Och ja, det är en väldigt tråkig del av att växa upp. :/ Sämst vore om Markus inte får ledigt heller, och jag varken får bror eller sambo. Visst är det larvigt att folk vill åka tåg även på julafton?! :)

Smidigt att bo i samma stad! Här är vi utspridda med mamma och pappa i Lysekil, sambo och jag i Göteborg, Markus föräldrar i Arboga, min bror i Karlstad, min svägerskas familj i Piteå... ingen möjlighet för någon att fira halva dagen på var ställe direkt haha.

Ja, vi är ena hejare på att fira jul! :D Vi har väldigt mysigt ihop.

2010-10-16 » 13:41:51 URL: http://goteborgsjul.blogspot.com
Postat av: Lisa

SV: ja det blir ju så :) man gör ju som man vill! Skönt för dom som kan känna att det funkar att ha lite juligt redan nu. Sen är det kul att baka lite juliga saker som man ändå vet att man inte kanske hinner i december etc. Men typ lussebullar nu - nejtack ;D hahah.

2010-10-16 » 17:30:44 URL: http://lisasjul.blogg.se/
Postat av: Luva

Jag har inte provat, men bara av bilden verkar det mycket lovande ju! Älskar förresten när det läggs upp recept i bloggar:D



SV:Haha nej alltså först blev jag också förvånad. Jag tänkte "men va, kan han ha en så ung son?!" men tydligen:P haha Ja gör det! Du får gärna berätta hur det gick sen^^



Kramar Luva

2010-10-17 » 00:41:08 URL: http://luvasmagiskajul.blogg.se/
Postat av: Sanna

Sv: Ja, Ensam Hemma 1 o 2 är superbra och laddade med julkänsla tycker jag! =)



Och angående att fantasin skenar iväg när man läser och skriver julblogg är sant sant sant! Haha, men snart kommer det inte vara fantasi längre ;)

2010-10-17 » 16:04:45 URL: http://sannaschristmas.blogg.se/
Postat av: Sanna

Pepparkakscheesecake är förövrigt jättegott! =)

2010-10-17 » 16:05:08 URL: http://sannaschristmas.blogg.se/
Postat av: Ellen

Åh detta lät sjukt gott! Jag älsar både cheescake och papparkakor så detta ska jag verkligen testa!

2010-10-17 » 18:38:43 URL: http://ourchristmas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: