Barns brev till tomten

Bildkälla

Visst har man hört om hur många barn som skickar sina önskelistor till tomten i Tomteboda, men att det var så många hade jag ingen aning om! Och att vissa vill bli brevvänner! Så  sött! Här kommer lite rolig fakta och rara exempel på barnens brev till tomten!

Varje år kommer tusentals brev till Tomten från hela världen. Breven börjar komma till Tomteboda redan på våren och fortsätter under hela året, med kulmen i november och decemer. Förra året fick Tomten 100 000 brev, varav de allra flesta innehåller önskningar inför julen eller inbjudan till att bli brevvänner.

Vissa barn skriver vad de allra helst önskar sig i julklapp, medan andra mest är oroliga för att Tomten ska göra sig illa när han hoppar ned i en brinnande eller för trång skorsten. Några ritar kartor så att han ska hitta dem trots att de firar jul någon annanstans i Sverige eller kanske utomlands.

Redan på 1800-talet började barn att skriva till Tomten. Det var tidningen ”Jultomten” som ville stimulera de ungas fantasi och skapa glädje i de svenska hemmen. Tidningen startades av svenska läraretidningsförlaget 1891 och utkom en gång om året. Många barn skrev till tidningen och när den lades ned 1935 fortsatte många att skriva till ”Jultomten”. Posten beslutade att ta hand om alla breven Tomten och numera får alla som skriver till Tomten i Tomteboda svar och en liten present.

Info från posten.se

– De flesta som skriver till Tomten har nyligen lärt sig att skriva. För många barn kan brevet till Tomten vara det första brev de skriver och jag kan se att många har lagt ner mycket möda på att skicka ett fint brev till Tomten, säger Anette Eriksson, Postens julinformatör.

Topplista julklappsönskningar 2011 - förra årets placering inom parantes

  1. TV- och dataspel (1)
  2. Husdjur (5)
  3. Leksaksfordon (3)
  4. Lego (2)
  5. Dockor (7)
  6. Kläder (4)
  7. Mobiltelefon (ny på topplistan)
  8. Dator (ny på topplistan)
  9. Gosedjur (6)
  10. Filmer (8)

Musikinstrument och radiostyrda leksaker fanns med på förra årets topplista men placerar sig utanför listan den här julen.

Barn önskar sig ofta en specifik produkt som exempelvis Nintendo Wii (TV-spel), Barbie (docka) eller iPhone (mobiltelefon). Dessa varumärken nämns mest bland årets önskelistor:

  1. Lego
  2. Nintendo
  3. Barbie
  4. Star Wars
  5. Apple (iPhone, iPad)
  6. Littlest Pet Shop
  7. Hello Kitty
  8. Pokémon
  9. Beyblade
  10. Playstation

Källa: postnord.com

Brev ur boken "Barnens brev till tomten":
Minna, 8 år
Jag vill järna ha din autograf? Men om du inte kan den så måste du inte. Jag önskar mig bökerna Lasse-Majas dekdetiv-mysteriet och kanin godis till min kanin som hetter Mango & Lego. Hur monga Tomtemisar har du?
Jag tror på dej tomten.

Axel, 12 år
Hej Tomten!
Håpas du inte är för stressad inför julen. För om du inte är stressad så har vi någonting gemensamt. Här är några frågor som jag undrar över:
Hur kan du bygga en radiostyrd bil utan utbildning? Jag tror på gud men inte på dig…tycker du jag ska sluta tro på gud och börja tro på dig i stället? Förra året när du var hos oss varför hade du gummiband runt öronen då? Och nu till det sista hur julen komer? Hur kan den bara komma? Hur kan den bara komma så där?
Det var mina frågor… Hejdå Jultomten! Håpas vi ses snart puss och kram skumbanan!
PS. Jag älskar Juleskum. DS


Kommentarer
Postat av: Elin

Vilket gulligt och intressant blogginlägg :) Tror jag lånar din idé lite.. Jag kan ändå inte somna ikväll (natt..) så kan lika bra sitta och göra lite research för kommande inlägg :P

SV: Ja, visst är Mysteriet på Greveholm bara så bra? :D Älskar den kalendern. Men Sunes jul är bra den med :)

God Jul på dig! Kram

2011-12-23 » 02:52:43 URL: http://elinsjul.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: