Ensam hemma

Ensam hemma är en amerikansk komedi från 1990 regisserad av Chris Columbus, som bland annat även regisserat de två första Harry Potter-filmerna. I rollerna kan vi bland annat se Macaulay Culkin, Joe Pesci och Caherine O'Hara.
Filmen handlar om 8-årige Kevin McCallister som blir kvarglömd hemma när resen av familjen åker på semester till släktingar i Paris. Kanon, tycker Kevin i början, då han önskat sig ensamtid ifrån sin stora familj. Men allteftersom tiden går tröttnar han på att vara ensam och börjar längta efter sällskap. Vilket han också får, men inte i den form han tänkt sig. Tjuvarna Harry och Marv planerar nämligen att göra inbrott i familjen McCallisters hem, och det blir upp till Kevin att hindra dem.


Det här är utan tvekan en av mina favoritjulfilmer. En man inte tröttnar på, trots att man ser den varje år (jag i alla fall). Barnsligt charmig och väldigt naiv, och egentligen riktar den ju sig främst till barn. Men det är vi väl alla på julen? Om inte det får jag väl försöka hitta på en annan ursäkt, för sluta se den tänker jag aldrig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: