Polarexpressen

Bild

Polarexpressen är en animerad film från 2004 skriven, producerad och regisserad av Robert Zemeckis. Den är baserad på Chris Van Allsburgs barnbok från 1985 med samma namn. Scenerna i filmen agerades faktiskt ut av skådespelarna, och gjordes sedan om till en animerad variant med hjälp av speciella tekniker, med undantag för scenen med servitörerna och den varma chokladen. Detta gjorde det möjligt för Tom Hanks att spela inte mindre än sex roller.

Bild

En ung pojke börjar tvivla på Jultomtens existens. Klockan stannar vid fem minuter i tolv på Julaftons natt och ett expresståg kommer på besök. En konduktör erbjuder honom en resa till Nordpolen med tåget, vid namn Polarexpressen, för ett besök hos Jultomten själv. Senare visas i filmen att tomten ska ge ut Julens första julklapp. Efter lite tvivel hoppar pojken ombord och får uppleva en actionspäckad tur genom farliga tunnlar, farligt branta backar och en issjö som kan skicka flera liv till döden.
(Informationen är tagen från svenska samt engelska Wikipedia.)

Bild

Den här filmen kan jag tänka mig att de flesta av er har sett. Polarexpressen är definitivt en av mina favoritfilmer i julkategorin, och det är en av de första jag skulle rekomendera om man vill komma i julstämning. Grafiken är välgjord och handlingen bra. Sen kan väl aldrig en film med Tom Hanks i bli fel? Det jag dock tycker är lite synd är de vuxnas ibland väldigt hårda attityd mot barnen, vilket kan kännas malplacerat och inte passa in i den barnfilm jag uppfattar att den här filmen främst vill vara. Men, bortsett från det, en härlig film med vackra vyer och mycket magi!

pepparkaksgubbepepparkaksgubbepepparkaksgubbepepparkaksgubbehalv-pepparkaksgubbe

Kommentarer
Postat av: Lisas Vinterland

Mycket bra film, den bästa julfilmen jag vet! <3 Den ser jag alltid strax innan jul :) Skulle kunna se den flera gånger om samma jul! Intressanta bilder!

2011-10-29 » 13:33:33 URL: http://lisasvinterland.blogspot.com
Postat av: Marie/Underbara Juletid

Jag gillar också julvyerna i filmen.

2011-10-29 » 22:36:36 URL: http://julen.gladers.net
Postat av: Emelie - Emelies Christmas

Polarexpressen är min absoluta favorit bland alla julfilmer :)

2011-10-31 » 23:41:43 URL: http://emelieschristmas.blogg.se/
Postat av: Sannas Christmas

Jag har fortfarande inte sett Polarexoressen fastän jag blivit tipsad i flera år, kanske är dags nu?

2011-11-01 » 22:44:58 URL: http://sannaschristmas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: