Göra egna griffelkulor

Nu har Granit fått in juliga inredningsdetaljer i sitt sortiment, med fokus på belysning. Mycket är lite stelt för min smak, som ändå annars ofta tycker om det enkla och rena. Dock tycker jag mycket om de bilder där de stylat bakgrunden med trä och gamla fönster. Älskar gamla fönster. Men det jag tänkte fokusera på i det här inlägget är inspirerat av Annas Jul, som plockat ut kulan nedanför som sin favorit ur Granits julsortiment.
Den här julkulan är målad i svart griffelfärg, vilket innebär att man med krita själv kan välja hur den ska vara dekorerad. Jag som älskar text i inredning tycker det är en kul idé, även om det faktum att den är svart gör att den inte känns särskilt julig. Jag kom att tänka på hur bra såna här kulor kan vara för barnfamiljer som vill ha sitt julpynt hyfsat stilrent. Genom att låta barnen rita vad de vill på kulorna kan de känna sig delaktiga i att få pynta, utan att inredningsintresserade föräldrar behöver känna att det blir för blarrigt.

Bild från granit.com

Vill man ta chansen att vara ännu mer kreativ, och dessutom spara lite pengar, kan det vara en god idé att göra kulorna själv. På Granit kostar kulorna 39kr styck, men om man köper egen griffelfärg (finns på Panduro och nog även på Bolagret) och målar t ex gamla loppiskulor, blir nog styckpriset mycket mindre. Blev själv lite sugen på att prova på detta sätt, men om inte annat är det ett litet tips till er!

Kommentarer
Postat av: Emma - 24 december

Sv. Jag har planer på att åka iväg till närmsta stad och inhandla lite julsaker (kanske en och annan julklapp, vet vet hihi) när jag fått lov. Eftersom jag bor i en liten by så är sortimentet inte det bredaste som du säkert förstår... =D Och vilken tur att du både gillar att läsa och skriva "roman"-sms/kommentarer/inlägg, för jag är likadan! Skrattade för mig själv när jag läste om att dina kompisar drar sig för att fråga dig när det gäller snabba svar, för det är precis så för mig med! Jag älskar att formulera mig och vill kunna beskriva så att den som läser verkligen förstår, och det kan man sällan göra i en mening eller två =D



Tror du förresten att dessa griffelkulor finns i rött, eller får man leva med en svart? Tycker idén är riktigt bra, men som du säger så är den inte så julig i den svarta färgen.



Och just ja, helt klart en bra grej att köpa några små votivljus för att "känna sig för", det har jag gjort. Jag är inne på mitt fjärde votivljus och jag har inte bestämt mig än om vilken doft jag ska köpa i större format!! Det finns sååå många att välja mellan =)

2011-10-23 » 16:53:24 URL: http://tjugofjardedecember.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: