Barnen och tomten

När man jobbar en del inom förskolan, som jag, får man ofta höra så söta saker från barnen. Så snälla saker att det riktigt värmer i hjärtat, och så roliga saker att man nästan själv behövt ett blöjbyte.
Idag hängde de upp sig på ett samtalsämne jag mer än gärna uppmuntrade, nämligen jultomten!
Först handlade det om att jultomten snart skulle komma. Tydligen är julafton redan nu på fredag.

- På fredag?, sa jag. Och jag som inte hunnit köpa några julklappar än!
Så skulle jag ju inte sagt!
- Det är jultomten som kommer med julklapparna!, fick jag snabbt tillbaka, med ett tonläge som sa att nu hade jag verkligen fått saken om bakfoten. Vem tror jag att jag är, jultomten??

Men när barnen väntat en stund och jultomten ännu inte dykt upp var det dags att ta saken i egna händer. Runt i alla rummen sprang de och letade och ropade. Tomten måste ju ha gömt sig någonstans!
Till slut blev allting frid och fröjd då tomten hittades på bild i en bok. (Själv tyckte jag att bilden föreställde en katt, men inte vågade jag säga något efter att ha haft så fel om julklapparna!)
Kort sagt: Barn är underbara!

Kommentarer
Postat av: Helena - Hellys Jul

åh vilken underbar historia! Så härligt med den där "tron på tomten". Den vill man inte ta ifrån dem.

Har ni börjat sjunga jul- och luciasånger än?

2011-10-31 » 21:29:54 URL: http://hellysjul.blogspot.com
Postat av: Mina Högtider

Ett gott skratt fick jag med av din historia och jaa.. barnen är så underbara.. mina brors barn var helt övertygade för 3 år sen att tomten bodde i safetyboxen i Teneriffa.. o vilken dag vi hade när vi letade förbrillt efter nyckeln.. o du kan ju förstå hur minerna gick hos personalen när dessa små försökte förklara hemma sen att tomten bodde i safetyboxen ... de hade tom fotobevis att tomten hade ätit av både kex och druckit upp mjölken och lämnat paket :P

2011-10-31 » 21:53:42 URL: http://minahogtider.blogspot.com
Postat av: Therese Karlstadjul

Hahaha vad roligt! Jag är inte så förtjust i barn överlag, men jag håller med om att det kommer mycket roliga kommentarer från dem. :)

Sv: Jag köpte ljuset på ICA Maxi! :) Tyckte också att det var jättefint. Haha ja, jag brukar också köpa på mig lite för mycket, så jag tänkte försökte lära mig nu.

2011-10-31 » 21:57:36 URL: http://goteborgsjul.blogspot.com/
Postat av: Amandas jul

Haha vad härligt! Jag har haft praktik på förskolor många gånger, och barn äääälskar verkligen Tomten :)

2011-10-31 » 22:35:38 URL: http://amandasjul.blogg.se/
Postat av: Emma - 24 december

Sv. Men nu du Tess, har jag bannemig äntligen hittat pepparkaks-Dumle!! =D Både inne på Karlssons (du kanske känner till kedjan? Det är en dyrare typ av Dollarstore) och på ICA! Jag som letat där fler gånger, men de visade sig att de inte fått hem dem ännu! Dock har jag inte hunnit köpa en påse och provsmakat ännu, eftersom det blev i all hast igårkväll. Förresten, vad har du skaffat för Yankee Candle då? Nu blev jag riktigt nyfiken! Vad är det för doft? =)



Och gud så gulligt med barnens fantasier och hur de grejar på och har sig =) Har själv en halvlillebror på 2,5 år så nog får man passa sig vad man säger ibland, för då får man på nöten allt...haha. Som du säger, barn är underbara! =)

2011-11-01 » 07:36:22 URL: http://tjugofjardedecember.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: