Bekännelser

Jag älskar julen. Otroligt mycket. Men samtidigt finns det alltid saker man inte tycker om, särskilt för en petig och detaljnoga person som jag. Att min kräsenhet vad gäller mat även sitter i mycket sen barndomen, underlättar inte heller under jultid.

Därför kommer nu en väldigt ojulig lista. Vid tillfällen som dessa är jag glad att jag är såpass anonym i bloggen. Annars hade jag inte varit förvånad om ni "äggat" mitt hus med clementiner och julgranskulor ikväll!

1. Julskinka är överskattat

2. Sill också

3. Jag har aldrig sett Karl-Bertil Jonssons Julafton

4. Jag tycker inte om glögg

5. Jag varvar gärna julmusten med cola

6. Jag föredrar Coca Cola-tomten framför Jenny Nyström-versionen

7. Jag lyssnar mycket hellre på amerikansk julmusik än svensk (Här är jag mest onationalistisk)

8. För mig får gärna snön hålla på sig ett tag till (Är skitskraj för när halkan ska komma eftersom jag pendlar mycket)

9. Mina lussebullar ska absolut inte ha saffran i sig

10. Eller russin

11. Jag skulle aldrig klara av att leka den traditionella julklappsleken, där man ska byta åt sig det paket man vill ha. Stackars personerna vars paket ingen vill ha (förutsatt att man inte medvetet bidragit med något man vet att ingen vill ha). I vår krets brukar vi köra en annan version. Kan ta upp det sen!

12. Jag tycker att aladdin och paradis är överskattade

13. Likaså julskum

14. Länge tyckte jag att plastgran var bättre än äkta

15. Dopp i grytan är inget för mig

16. De flesta ser fram emot när barnen ska komma hem med egentillverkade julprydnader att ställa fram eller hänga i granen. Jag fasar för det! Kommer säkert ändra mig när jag väl får barn, men nu är jag en sån kontrollfreak med vad som får vistas i min gran att tanken på detta gör mig lite smått panikslagen.

17. Jag har inte varit riktigt förjust i någon julkalender utöver Sunes Jul och Greveholm.

18. Jag brukar aldrig se luciafirandet på tv.

19. Arne Weise är inte härlig. Efter att ha hört honom prata snusk (har skrivit ett inlägg om detta tidigare), kommer jag aldrig kunna återgå till att se honom som en go gubbe som symboliserar julen. Tomten räcker!

20. Jag har aldrig sett It's a Wonderful Life, som för så många hör till julen

21. Jag tappar ofta julkänslan ett tag nära inpå jultiden, eftersom jag ägnar sån stor del av året till julsaker

22. Jag tycker att pojkar ska kunna vara lucia

Så, där har ni det! Nu hoppas jag att vi kan gå vidare och lämna de här obehagligheterna bakom oss.

Och skulle jag välja ut fyra ord att lämna er med efter detta inlägg är det dessa:
Snälla, slå mig inte!


Kommentarer
Postat av: Linda

Jag älskar själv det traditionella med julen, men har inga problem med att förstå att andra inte vill ha det likadant :) Julälskare som julälskare tycker jag!

2011-11-11 » 14:42:54 URL: http://julhoslinda.blogg.se/
Postat av: Madeleine W

Jag håller med en hel del i vad du skriver. Jag dricker också (nästan föredrar) cola vid jul, Karl Bertil har jag aldrig sett, inga russin i lussebullarna, inge dopp i grytan. Julskum och chokladaskarna är överskattade. Inget av dotterns egengjorda julsaker kommer upp i min gran, däremot är jag inte lika anti som jag var innan jag fick barn. Nu blir jag glad över det hon tillverkar och det får pryda någon annan plats i hemmet eller hennes egen gran, men i min gran kommer de aldrig upp=)

2011-11-11 » 14:56:54 URL: http://minvitajul.blogspot.com
Postat av: Marie/Underbara Juletid

Jag lovar att inte kasta några clementiner på dig;) Jag tycker inte att man måste göra och tycka som alla andra inte ens till julen. Man måste få prioritera vad man vill. Jag håller med dig på några av punkterna ;)

2011-11-11 » 14:59:41 URL: http://julen.gladers.net
Postat av: Jessica

Jag håller med i jättemycket du skriver så inga ägg eller annat klet kommer jag att kasta på dig =)



Jag gillar inte heller Arne - för mig är han en riktig äckelgubbe och julskum och allt fruktansvärt illaluktande kött går också bort.

Bara en fråga; Är en lussebulle utan saffran inte bara en bulle som äts runt jul ;D

2011-11-11 » 15:43:17 URL: http://julilaloland.blogspot.com
Postat av: Lisas Jul

haha, vad roligt att läsa!! Det där var en riktigt smart lista :) Bara för att man älskar julen, behöver man ju inte älska allt som följer med den!

2011-11-11 » 18:20:14 URL: http://lisasjul.webblogg.se/
Postat av: Åsa

Jag tror inte att du är ensam om att inte gilla alla delar av julen även om man är ett julfreak!

2011-11-11 » 18:36:38 URL: http://nuardetjuligen.blogspot.com
Postat av: Tomtens Dotter

Men jag håller så fullständigt med dig i många av sakerna som du skriver!



1. [Håller INTE med]

2. [Håller med fullständigt]

3. [Sett en gång i studiesyfte, känner inget behov av att göra det igen]

4. [Det gör jag. Mmmm...]

5. [Cola är gott, men jag vill ha must till maten]

6. [Som att jämföra äpplen och päron, nej förresten. Äpplen och papaya. Två olika tomtar med två olika funktioner. Jag gillar båda]

7. [Håller med fullständigt. Gammalt, swingigt och skivknastrigt]

8. [Hmmm... Nu börjar jag tycka att du hädar liiite i alla fall]

9. [Va?? Men utan saffran är det inga lussebullar. Bara vetebullar ju]

10. [Jag äter inte russinen. Men det är tradition att pilla bort dem, så även om jag bakar och får välja själv så åker det i russin]

11. [Det kan vara lite jobbigt. Eller när det är nån stackare som inte får något]

12. [Det finns helt klart godare choklad]

13. [Håller med fullständigt]

14. [Tycker jag fortfarande...]

15. [Aldrig testat]

16. [Håller med fullständigt, Jag kunde ha skrivit det svaret själv ordagrant]

17. [Det har jag - men jag har aldrig sett greveholm]

18. [Det gör jag]

19. [Arne Weise är fast i sin egen förträfflighet. Trots att han inte är förträfflig alls. Jag kan störa mig som f-n på att han ska tipsa alla nya julvärdar om vad och hur man ska göra saker. Lägg ner!]

20. [Inte jag heller - tror jag]

21. [Det händer nog de flesta]

22. [Här är jag kluven. I ett spexigt luciatåg - absolut. Men i ett traditionellt tåg skulle jag ha himla svårt att ta till mig det, jag skulle förmodligen bara sitta och vänta på att Lucia-killen avslutar sin vers med att moona eller något annat urfånigt. Och dessutom bli besviken/förvånad när han INTE gör det...]



Kul lista i alla fall! Skitrolig verkligen :-) Den var kul att fylla i!

2011-11-11 » 18:47:34 URL: http://tomtensdotter.blogg.se/
Postat av: Ann1 - Bjällerklang

Känner likadant! Den julen som jag älskar, ÄLSKAR jag verkligen, resten nöjer jag mig med att läsa om i andras julbloggar.

2011-11-11 » 19:49:51 URL: http://bjallerklang.blogspot.com/
Postat av: Therese Karlstadjul

Intressant med nummer 9, i Bohuslän äter vi heller inte lussekatter med saffran i. Jag är uppväxt utan saffran och åt min första lussekatt med saffran när jag var över 20 år. :) Vet inte hur det kommer sig. Nu har saffran börjat komma så smått, men de flesta äter utan än tror jag.

2011-11-12 » 19:00:25 URL: http://goteborgsjul.blogspot.com/
Postat av: Therese Karlstadjul

Just det, skulle ju även svara på din kommentar. :) Lantliv var mysig! Man kan få en del tips, men framför allt är det charmigt med firande på landet och det gillar jag att läsa om. Men sedan vill jag hellre ha det som jag har det, då jag hellre bor nybyggt och modernt än gammalt och 'shabby'. :) Det kan bli lite för mycket av den varan i sådana tidningar, så det är ett minus.

2011-11-12 » 19:06:10 URL: http://goteborgsjul.blogspot.com/
Postat av: Falksonchristmas

Det är väl tur att vi alla är olika, tänk vad tråkigt livet skulle bli annars :-). Att respektera varandra och acceptera att vi har olika tycke och smak är en självklarhet, Jag är motsatsen till din lista men kastar inga ägg eller clementiner för det!

2011-11-14 » 15:55:51 URL: http://falksonchristmas.cybersite.nu/
Postat av: Emma - 24 december

Jag håller med dig om allt, förutom 4, 5 och 17! Tufft med en sån här lista...lite kul att läsa om motsatsen till vad man bara äääälskar vid jul! =D Jag gillar dig Tess, med detvet du nog redan =D

2011-11-16 » 07:59:38 URL: http://tjugofjardedecember.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: