Ännu en jullista

Viktigast med julen?
Att ha familjen samlad är väldigt härligt. Det känner jag ännu mer nu när vi bor på annan ort
än resten av familjen. Sen skulle jag aldrig vilja vara utan filmerna, musiken, pyntet och matet.
Det som skapar julstämningen, helt enkelt.

Jag köper alltid mer julklappar än jag borde
Oh, ja! Men det är ju så svårt att låta bli :)
Den här julen ska vi försöka göra ännu mer egengjorda klappar än förra året.
Roligt med pyssel och förhoppningsvis sparar man in lite i alla fall.

En riktig julgran med äkta barr är ett måste hemma
Så långt tillbaka jag minns är jag faktiskt uppväxt med plastgran (pga allergier),
men numera skulle jag inte vilja vara utan den underbara doften!

Jag tycker om att göra önskelistor för mig själv
Visst är det roligt, jag försöker alltid göra en fin med rött papper och fina pennor.
Fast förra året blev lite lustigt! Sambon och jag hade gett varsin till min sida av släkten,
men glömt att ge en till hans sida. Så det fick bli en snabbversion på dasspapper med
märkpenna, hahaha!

Jenny Nyström Jul eller Amerikansk Jul?
Vi brukar inte direkt ha så överdrivet pyntat som de har i USA, men inget slår väl
Amerikansk jul i riktig Disney-anda! :)

Mariah Carey eller Carola?
Mariah Carey. Är inte förtjust i Carola.

Ingen riktig jul utan snö på julafton
Haha, bor man i södra Sverige är man rätt körd om man tycker att julen står och faller
med snön! Det är underbart med en vit jul, men det funkar utan också.

Släktbesök ingår alltid i julen
Det får man väl säga. Ingen långväga släkt, men det blir ju en hel del man vill umgås med!


Julstjärnor eller Hyacinter?
Julstjärnor är ett definitivt måste! Hyacinter är ett icke nödvändigt plus :)

Julgranen in i stuga den 23:e eller granen in långt innan dess?
Långt innan! Särskilt som vi inte kommer vara hemma i lägenheten över själva julen
(åker ju hem till Halmstad för att vara med släkten), så vill vi ju passa på att njuta av
allting innan. Så julgranen kommer nog åka in i mitten av december i alla fall.

Jag rimmar ännu på flera julklappar
Tyvärr inte. Det är ju så mysigt, och jag har försökt några gånger, men jag blir
alldeles för självmedveten. Jag vill alltid att det ska vara så fyndigt, fint eller klurigt
så det blir bara att jag ger upp när jag inte kommer på något tillräckligt bra.

Jultomte är viktig
Vi har inte haft jultomte på ett antal år. Jag är minstingen i familjen, så vi har inte haft
några småttingar med på länge. Men i år ska sambon få tomta för min systerson på
då 1,5 år. Kommer bli jättemysigt! :D

Jag har alltid fullt upp på julafton med bestyr
Det varierar från år till år. Brukar få gå upp väldigt tidigt för att slå in resterande klappar,
sen kanske det är något mer som behöver förberedas. Men eftersom jag inte står för mat
och liknande än, är det bara att hjälpa de som gör det.

Julkort ska skickas på Posten
Självklart! Mail är ju billigare och visst kan man få med mer, men julkort är ju tradition!
Och så mysigt att få :)

Jag ser de flesta av de traditionella julprogrammen på julafton
Kalle Anka är ju givet, men i övrigt tar jag hellre en mysig julfilm. Sambon
däremot är väldigt förtjust i Kan du vissla, Johanna, så den blir det också ibland.

Julen är mer jobbig än rolig
Hahahaha!
Hahahahahahahahahahah!
Hahahahahahahahahahahahahahah!
Nej.

Vi åker bort till värmen och "firar jul" utomlands
Nej! Som sagt var det jättejobbigt att bara vara borta i början av december.
Däremot blir det semester i januari! :D

Vi brukar vara flera familjer/människor som slår oss ihop och firar
Det kan säkert vara mysigt, men för mig är julen bara för egna familjen och möjligen
lite släkt.

Till vem är det svårast att köpa till?
Min bror och sambons pappa är nästan omöjliga att köpa till! Där gäller det att låta fantasin jobba :)

Vilken är den bästa julkalendern genom tiderna?
Mysteriet på Greveholm och Sunes jul, såklart!

Vilka fem kända personer skulle du vilja bjuda in på julfirande hos dig?
Hmm... Så svårt, det beror ju helt på vad man är ute efter...
Jag kör på att skapa en riktigt rolig kväll så: Ed Byrne, Jay Leno, Maria Montazami,

Kate Winslet och Tom Hanks.

Vilka fem kända personer skulle INTE få en inbjudan:
Anna Anka, Björn Ranelid, Christer Sjögren, Katrin Zytomierska, Paris Hilton.

Vem är det som julpyntar hemma hos er?
Det är en gemensam ansträngning, vi tycker båda att det är så mysigt!

Vem klär granen och vem bestämmer hur den skall se ut? Hur SKA den se ut?
Det ska vara mycket rött och en del silver och vitt, har vi kommit fram till efter att diskuterat
det ingående. Klär den gör vi ihop, med lite julmust och julmusik på det!

Älskar du att få julklappar eller att ge bort?
Ge är det allra bästa, men det pirrar fortfarande i magen när jag kikar under den
fulla granen och blir tilldelad paket. Så ska det ju vara, lite spännande.

Känner du någon julstämning nu?
Den börjar komma nu, särskilt när dygnet blir allt mörkare.
Deppigt tycker många, urmysigt tycker jag!

När kickar din julstämning igång?
En del under hösten, sen sätter den igång ordentligt i slutet av november/början av
december, då allt sätter igång på riktigt :)

När skall man sätta upp adventsljusstakar?
Till första advent, tycker jag :)

När julpyntar man?
Det brukar väl bli runt lucia, men det här året tror jag att vi kör allt på en gång vid första
advent. Man vill ju få njuta så länge som möjligt.

Vilken senap till skinkan?
Brukar inte äta skinkan alls, men ska försöka lära mig. Har det gått med julkålen ska
det nog gå med skinkan också!

Världens bästa jullåt?
Så svårt! Några av favoriterna står i förra listan. Främst de amerikanska klassikerna.

Julknäcke eller vörtbröd?
Julknäcke

Vilket julgodis är viktigast? Gör du det själv?
Mintchokladkolan och den vita chokladtryffeln.

Vilka traditioner har ni?
Haha, väldigt bred fråga det där. Vi har väl de flesta vanliga traditionerna?

Färdiginslagna paket eller paket att slå in hemma?
Färdiginslagna paket kan ju vara väldigt fina, men jag tycker det är sån
stämning i att göra det själv!

Vilket gillar du bäst? Markera med fetstil.

Pepparkakor - Lussekatter
Skumtomtar - Knäck
Ischoklad - Marsipan
Lax - Sill
Revbenspjäll - Janssons frestelse
Paradis - Aladdin
Rullsylta - Pastej
Glögg - Julmust
Rödbetssallad - Dopp i grytan
Ris a la malta - Risgrynsgröt
Hemma - borta

Jag vet förresten inte varför det krånglar med mellanrummet mellan raderna, men jag hoppas det ordnar sig snart!
Listan är tagen från Jul i Laloland. Skulle skrivit det överst, men det ville inte fungera.
Hoppas ni inte är trötta på listorna än, det är ju så svårt att låta bli ;)


Kommentarer
Postat av: Axelina

Dessa underbara listor, tror nog jag får ta och svara på denna också, haha! Men Maria Montazami, du anar inte hur mycket jag älskar henne!!



SV: Ååh, men en liten valp tycker jag nästan är ännu bättre, jag älskar hundar! Vad blir det för någon?:) Haha, ja, jag tycker vi får ha en riktig utvärdering sen!

2010-10-13 » 21:45:00 URL: http://ourchristmas.blogg.se/
Postat av: Therese

Haha sant, bor man i södra Sverige är man inte bortskämd med snö inte. :/

2010-10-14 » 00:04:37 URL: http://goteborgsjul.blogspot.com
Postat av: Lisa

SV: Ja det är mys men himla jobbigt med alla våra krav ;D jaha, men samtidigt skönt att kunna hitta en gran på stormarknad :) skulle kunna tänka mig det också! Men skogen är alltid mysig att vara i kring jul!

2010-10-14 » 12:02:32 URL: http://lisasjul.blogg.se/
Postat av: Jul i laloland

Näää, vi tröttnar aldrig på listor =)

2010-10-14 » 14:54:47 URL: http://julilaloland.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: