Love Actually


Egentligen har jag en lååång lista på julfilmer jag tänkte försöka få med i den här kategorin,
men eftersom tiden alltid går mycket snabbare än man tänkt sig sätter jag nu igång med en del av mina favoriter att se på vid jul. Resten kanske får dyka upp nästa år istället?

Love Actually är en romantisk komedi från 2003. Den utspelar sig i London och väver ihop många människors liv i juletid till en sammanhängande historia. Att nämna enbart ett par skådespelare är svårt, för vilka ska man välja när det finns så många bra? Emma Thompson, Alan Rickman, Hugh Grant, Keira Knightley, Liam Neeson, Colin Firth, Laura Linney, Bill Nighy, Billy Bob Thornton, Claudia Schiffer, Rowan Atkinson och Denise Richards är i alla fall några.

File:Love Actually movie.jpg

Love Actually är en av mina favoritfilmer till julen, och över huvud taget. Första gången jag såg den tyckte jag faktiskt starkt illa om den. Då kändes den som ett halvdant försök till en humorfilm i samma anda som exempelvis Notting Hill. Men efter att ha sett om den ett tag senare ändrade jag helt uppfattning. Love Actually är en varm och väldigt rolig film som binder ihop historierna på ett bra och genomtänkt sätt, vilket jag ofta tycker dem brukar misslyckas med (Valentine's Day t ex). Humorn är ibland rå, särskilt i sättet karaktärerna talar till varann, men eftersom glimten i ögat ständigt är där blir det bara kul. Jag tycker mycket om brittisk humor i de flesta fall, och det är det verkligen här. Bill Nighy som spelar föredettingen till rockstjärna som försöker göra comeback till jul är underbar!

Idag är en generös dag. Därför ger jag Love Actually 5 av 5 pepparkakor!


Kommentarer
Postat av: Therese

Har för mig att jag tyckte den var en tre, men jag får se om den förstår jag. :)



Sv: Mycket mysig helg! Sitter med min brorsdotter bredvid mig nu, hon sjunger glatt och högt och pekar på pepparkaksgubbarna här på din sida. :) Låter som att du kommer ha en riktigt mysig och härlig helg du också! :)

Haha ja, att komma på att man vill ha det längst in är sällan roligt, men bra motion med hinderbana ja haha. Lycka till med äggosten! Hoppas på att få läsa om det sedan. :)

2010-12-03 » 14:41:24 URL: http://goteborgsjul.blogspot.com
Postat av: Ellinors julblogg

Sv: Ja, jag såg receptet. Det verkar otroligt gott.

2010-12-03 » 18:44:38 URL: http://ellinorsjulblogg.blogg.se/
Postat av: Axelina

Det är verkligen en av de bästa filmerna som finns!! ÄLSKAR när "Mr Bean" ska slå in paketet och det tar förjävla lång tid! hahaha skrattar alltid lika mycket! Och "Christmas is all around" må vara en av de roligaste jullåtar jag hört:)

2010-12-03 » 19:20:59 URL: http://ourchristmas.blogg.se/
Postat av: Emelie - Jul i Tomteverkstan

Åh! Jag älskar den här filmen, helt underbar!



sv: Ja visst är det underbara! Det var kärlek vid första ögonkastet så jag kastade mig över burkarna innan någon annan hann ta dem ;)

2010-12-04 » 15:20:10 URL: http://julitomteverkstan.blogg.se/
Postat av: Hillevi

Ja, den är verkligen bra!

2010-12-06 » 18:55:07 URL: http://ihuvudetpahillevi.blogg.se/
Postat av: Underbara Juletid

Jag gillar också den filmen, fick den i julklapp för några år sedan. Det är nog dags att se den i år igen.

2010-12-08 » 16:50:18 URL: http://julen.gladers.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: