Vad blir Årets Julklapp 2011?

Nu är det snart dags!
Idag släpps Årets Julhandelsprognos, och den 15 november kommer Årets Julklapp att utses av Handelns Utredningsinstitut (HUI). Bland oddsbolagen verkar kaffemaskinen vara en stor favorit på 3,50; medan One-piecen är en stark tvåa på 5,00.

Men vad krävs egentligen för att en vara ska kunna bli Årets Julklapp? Jo, det måste fylla minst ett av dessa kriterier:
  • Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året
  • Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal
  • Produkten ska representera den tid vi lever i

Genom åren har följande produkter blivit utsedda till Årets Julklapp:

1988 Bakmaskin 2000 DVD-spelaren
1989 Videokameran 2001 Verktyget
1990 Woken 2002 Kokboken
1991 CD-spelaren 2003 Mössan
1992 TV-spelet 2004 Den platta tv:n
1993 En doft (parfym) 2005 Ett pokerset
1994 Mobiltelefonen 2006 Ljudboken
1995 CD-skivan 2007 GPS-mottagaren
1996 Internetpaketet 2008 En upplevelse
1997 Det elektroniska husdjuret 2009 Spikmattan
1998 Dataspelet 2010 Surfplattan
1999 Boken

Under 2011 ska Nordiska Museet tydligen ha påbörjat en dokumentation av Årets Julklapp genom tiderna. Detta ska bland annat visas upp genom en miniutställning på Nordiska museet i advent, och HUI kommer skänka exemplar av framtida Årets Julklappar till samlingen. Väldigt kul idé, tycker jag. Är det inte spännande när saker och företeelser vi bara tar förgivet i nutid plötsligt blir historia? Hade jag haft möjligheten hade jag gärna gått på utställningen!

Källa 1 och Källa 2

Så vad tror ni nu kan bli Årets Julklapp? Kaffemaskinen känns för mig som ett rätt pålitligt val, kanske lite tråkigt. Även om jag inte tycker särskilt mycket om One-piecen, tycker jag att den känns roligare då den passar in bättre på kriterierna och sticker ut mer. Tänk vad man kommer kunna titta tillbaka (antagligen) om några år när modet ändrats och förfasas. "Nej, hade vi verkligen på oss såna där?!"

Bildkälla 1 och Bildkälla 2

Kommentarer
Postat av: Jojjjjohs.se

Okej. Tack!



Ja jag åkte. Allt jag köpte finns i ett inlägg på bloggen, bläddra ner. :)

2011-11-01 » 22:18:51 URL: http://jojjjjohs.se
Postat av: Lisas Vinterland

Jaa vad ska vi tro :) Jag har alltid velat ha en onepiece, men mamma hade testat en sån och ville hoppa ur sitt eget skinn efteråt ;) haha, hon tyckte den var obekväm. Men många verkar gilla den :)

2011-11-02 » 12:21:13 URL: http://lisasvinterland.blogspot.com
Postat av: JojjoDesign - Exclusive layout

Just nu pågår en utlottning av två juldesigner :) Missa inte det!

http://jojjodesign.blogg.se/2011/november/juldesignutlottning.html



Kram

2011-11-03 » 01:18:15 URL: http://jojjodesign.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: