Julafton hos mig

Som jag nämnde i jullistan med frågor tänkte jag spara att berätta om hur en jul ser ut för oss numera, till ett helt eget inlägg. Det blir ett långt ett, så nu kör vi!


På julaftons morgon vaknar min sambo,  vår lille vovve och jag upp hos antingen min mamma eller min sambos föräldrar. Eftersom vi just nu bor i en annan stad än släkten blir det att vi bor hos föräldrar under julen. Efter att jag skuttat runt som en femåring en stund ger vi varandra en första julklapp. Det här är ju en tradition från när man var liten - ett paket på morgonen så man skulle ha något att leka med och kunna stå sig till kvällen, men vi kör på det fortfarande av tradition. Sen är det dags för frukost, sambon gillar skinkmacka, jag macka med prinskorv och varm choklad, och vovven tar vad som bjuds. Till frukosten brukar vi se en julfilm om tiden finns, gärna Jul i Ankeborg. Finns tiden tar vi gärna med vovven ut på en längre promenad.

Teddy ute i snön (Blir alltid full av skratt när jag ser bilder från den här tiden. Teddys ras går igenom en fas då de har väldigt markerad panna. Ni kanske ser linjen? Den var ännu tydligare på riktigt, och såg så rolig ut!)

Framåt lunch börjar det hända grejer. Man gör sig iordning, hjälper till att förbereda och fixar sista grejerna med julklappar. Sambon kör snygg skjorta, jag finklänning och strumpbyxor (är det högtid ska det vara strumpbyxor, hur obekvämt det än må vara! Konstigt egentligen, men så fort strumpbyxorna åker på åker festmätaren upp i mitt huvud.), och Teddy (vovven) får ett litet rött band runt halsen (Vi har försökt med tomteluva. Big no no!).

Lunchen spenderas oftast hos svärföräldrarna. Det blir klassiskt julbord och mycket mys. Köksbordet dignar av skinka, kål, köttbullar, lax, prinskorv, bröd, ägg, potatis, sill och jag vet inte allt! Eftersom ingen av familjerna firar med så många från släkten känns det väldigt familjärt. Det brukar vara sambons föräldrar, syskon, mormor, farmor, och så sambon själv och jag då.
Efter julbordet är det snart dags för gröten. Och här ska det rimmas! Jättemysigt tycker jag, i teorin. I praktiken tycker jag det är lite pinsamt, särskilt de första jularna. Som tur är visade sambon mig tidigt var hans föräldrar gömmer sitt lager med grötrim, så vi kunde gå och plocka. Fuskigt, men skönt! I år tänkte jag dock försöka ge mig på ett eget, om jag vågar och kommer på nåt! (Detta har ingenting att göra med att svärföräldrarna bytt gömställe för sina grötrim, nej då!)





Vid fika blir det självklart MASSOR av kakor och Kalle. Jag trivs jättebra i min sambos familjs sällskap, men här kan det faktiskt bli lite fel. Mormorn respekterar ju inte Kalle! Tjabbig är hon även i vanliga fall (och jättego!), men när hon sätter igång så fort Kalle börjat är det som om hon inte fått en syl i vädret på åratal! Men men, mysigt är det ändå, och stämningen när man ser på Kalle är nästan lika magisk som när man såg det som liten.

Sen så kommer vi till spännande grejer: Julklappsutdelning! Julen är underbar av så många anledningar, och jag ser ett väldigt stort värde i gemenskapen och stämningen och allt annat därtill. Men jag skulle ljuga om jag påstod att julklapparna inte spelar någon roll. Det är så spännande! Mer att ge än att få numera, men att få är det absolut inget fel på! Sambons lillebror delar ut och jag njuter av att se på. Många paket brukar det bli, och lång tid tar det, men i sinom tid har alla paket hittat rätt, och den vackert klädda granen är nu tom inunder. Dags att öppna! Fina, genomtänka paket är ett genomgående tema, och man känner sig lika rörd och bortskämd varje år!

Lite av förra årets julklappsutdelning

Efter lite extra mys är det dags, oftast lite för sent, att ge sig iväg till Julafton nr 2! Numera brukar julen med min sida av släkten firas hos min syster och hennes familj. Förr var det alltid hos mamma, i hemmet jag växte upp. Här möts vi upp av min mamma, hennes sambo, min mormor och bror, min syster, hennes sambo och deras son. Julfirande med min pappa har vi syskon med respektive alltid kvällen innan jul, så i det stora hela blir det väl tre firanden får man säga. Inte helt fel! Här pysslas det inför julbordet, och vi lägger in klapparna under granen. Teddy har bytt ut svärföräldrarnas hund som lekkamrat till fördel för min systers lilla jack russel. Runt runt springer de, med min lilla systerson efter sig, varje gång utan undantag.





Snart blir det julbord, och vi plockar än en gång godsaker från ett dignande köksbord. Här är till och med urvalet större! Bland annat revbensspjäll tillkommer, till min stora glädje. Matdoft, julmusik, prat och skratt fyller luften, och inget känns så hemma som jul med dem jag älskar mest.


Allt eftersom tiden går blir man mer otålig efter tomtens ankomst. Systersonen och jag spanar i fönstret, och jag vet inte vem som är mest exalterad. Eller jo, det vet jag. Det är jag, men det kommer säkert vända ju större han blir. När vi äntligen ser honom komma upp på den lilla verandan pirrar det i magen. Tomten får en sittplats, och han blir tilldelad paket från under granen. En lite avvaktande systerson blir snabbt mer modig när han märker hur roligt det är att få ta paketet från tomten till personen det är menat. Även sina egna paket ger han bort med glädje - det var ju så roligt att ge!




Mot slutet av kvällen börjar de äldre röra sig hemåt, medan vi lite yngre stannar kvar och spelar spel och kollar film medan vi käkar rester av det julgodis sambon och jag gjort. När klockan är bortåt två-tre är man rätt slut. En luftmadrass har ordnats så att man kan sova över, och i den stupar man kvickt, mätt, trött och nöjd med sin jul!

Kommentarer
Postat av: Therese Karlstadjul

Det låter jättemysigt! Det var roligt att höra om din jul. :) Smidigt att du och din sambos familjer bor så pass nära varandra, som de verkar göra. Mina föräldrar bor i Lysekil, Markus föräldrar i Arboga och Markus syster i Göteborg. Men vi har bara firat en gång tillsammans (förra året) för att ingen velat ge upp att fira med sina föräldrar. :)

Sv: Jag hade alla avsnitt nedladdat, tjoho! Och jag ser mycket fram emot nya julkalendern ja. :)

Faktum är att när Selma växte upp på Mårbacka var det ett litet rött hus med vita knutar, men familjen var fattig och var tvungen att sälja hela Mårbacka, men sedan när Selma blev författade och vann Nobelpriset så köpte hon tillbaka Mårbacka och bygge ut och om det till så det ser ut idag. :)

2011-11-05 » 11:34:54 URL: http://goteborgsjul.blogspot.com/
Postat av: Lisas Vinterland

Vilken härlig julafton! Mysigt :) Och vilken galet söt hund du har alltså! Ojoj :)

2011-11-05 » 15:30:30 URL: http://lisasvinterland.blogspot.com
Postat av: Marie/Underbara Juletid

Vad roligt att få läsa om din jul, jag älskar att läsa personliga juliga berättelser.

2011-11-05 » 22:45:23 URL: http://julen.gladers.net
Postat av: Therese Karlstadjul

Sv: Vi firade jul tillsammans nästan allihop hos Markus syster förra året, men annars är vi uppdelade ja. :) I år får vi se hur det blir, vi ska fira här i vår lägenhet, hela min familj kommer men Markus vet inte än om han är med här eller åker till sin familj. Jag hoppas att han stannar, men förstår om han åker. :) Och vad skönt för er att ha dem så nära varandra!

2011-11-06 » 16:01:36 URL: http://goteborgsjul.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: