Böcker om jul


Nu när det mer och mer börjar närma sig jul, tycker jag att
man hittar böcker om julpynt och julrecept lite överallt.
En sak jag dock inte tycker är lika lätt att hitta är skönlitterära böcker,
alltså böcker med historier om julen, även för vuxna.

Därför har jag samlat ihop ett gäng här, en del på svenska och 
en del på engelska för de som vill vara lite mer avancerade. :)
Hoppas ni kan få lite inspiration!


1. En spökhistoria vid jul, av Charles Dickens

En spökhistoria vid jul

Charles Dickens klassiska julsaga om enstöringen Scrooge som är elak och snål men som då han får besök av julens tre andar: den förflutna, nuvarande och den kommande, blir snäll och generös. Utkom på svenska första gången 1855.

Den här fick jag av sambon vid jul för några år sedan, och känns ju nästan som den mest klassiska av julböcker. Överallt vid jul möts man av olika versioner av den här sagan, och då är det ju extra kul att läsa originalet!


2. This Christmas, av Jane Green, Jennifer Coburn, och Liz Ireland

This Christmas

From "New York Times" bestselling chick-lit author Green, along with Coburn and Ireland, comes this irresistible Christmas collection of three sweet, sexy holiday stories where romance is the gift that keeps on giving.

Roligt med även en modernare julbok, den här gången i chick-lit-genren!


3. En Fröjdefull jul, av Viveca Lärn

En fröjdefull jul

Kabben Nilsson tänker hänga sig. På självaste julnatten och på hans egen restaurang Lilla Hunden ska det ske. Det tjärdoftande repet är redan inhandlat. Då kommer folk minsann att ångra ett och annat. Fast de flesta på Saltön verkar ha nog med sitt eget den här vintern. Den gamle biodlaren och hönsfarmaren MacFie saknar unga Sara som startar hälsokostaffär med Kabbens förlupna sambo Lotten. Saltöns ensammaste polis Christer längtar efter Emily, men hon har visst fullt upp med att baka lussekatter och frottera sig med trånsjuka stamkunder på sitt café Sockerskorpan i Göteborg. Och Emilys pappa doktor Schenker rymmer med snart åttioåriga Magdalena Månsson i ena handen och en hindersprövning i den andra.
I Blomgrens tobak skvallras det som aldrig förr, för det har kommit en sliten men sammetsögd veckotidningsjournalist i lågskor till Saltön, mitt i smällkalla vintern. Det sägs att han fått nys om Madonnans årliga nedstigning från kyrktornet.
En fröjdefull jul är en fristående fortsättning på succéromanerna Midsommarvals och Hummerfesten.

Ordet 'burlesk' borde putsas av, och komma till heders igen, för denna Lärn är en äkta burleskroman. Med stort hjärta förstås.EXPRESSEN

Med respekt och vemodig humor skildrar Viveca Lärn, utan yviga gester, ett vilset folk som vi nog alla – vare sig vi vill eller inte – är nära besläktade med.GÖTEBORGS-POSTEN

Det här är del tre i Saltö-serien. För alla er som tycker om Viveca Lärns andra böcker kan jag tänka mig att detta är ett säket kort.

4. Skipping Christmas, av John Grisham 

Skipping Christmas

Imagine a year without Christmas. No crowded shops, no corny office parties, no fruitcakes, no unwanted presents. That's just what Luther and Nora Krank have in mind when they decide that, just this once, they'll skip the holiday altogether.

Den här boken är jag själv väldigt sugen på att köpa till jul. Filmen har jag sen innan, och den är mysig och har mycket julstämning trots att det inte låter så på beskrivningen :)
Jag tror även att den ska finnas på svenska under namnet Julfritt, men kunde inte hitta den nu när jag letade.


5. Snöstorm och Mandeldoft, av Camilla Läckberg

Snöstorm och mandeldoft

Camilla Läckberg har kallats "vår nya deckardrottning" efter att ha debuterat 2002 med "Isprinsessan" och därefter i snabb följd kommit med en rad spännande böcker.
Snöstorm och mandeldoft är en kortroman som Läckberg skrev som juldeckare för tidningen Allas 2006. Martin Melin från Tanumspolisen inbjuds av flickvännen till släktträff på Valön dit han anländer som siste gäst. Förbindelsen med fastlandet avbryts av en snöstorm och fasliga händelser utspelas på den isolerade ön - här anknyter författaren till en klassisk deckarsituation: mord i en sluten miljö.

Snöstorm och mandeldoft läste jag för ett par år sedan. Jag kan väl inte säga att jag blev hänförd av boken, men det var många julrefereranden och det är alltid mysigt att läsa böcker i klassisk deckaranda.

6. Shakespeare's Christmas, av Charlaine Harris

Shakespeare's Christmas

Lily Bard heads home to Bartley, Arkansas, for her sister Varena's Christmas wedding, but ends up involved in an investigation with her private detective boyfriend. But there's something in the air besides holiday cheer--there's murder.

Ännu en deckare. Jag fastnade mycket för den juliga framsidan, och av alla böcker här är det nog denna och Skipping Christmas jag känner mig mest sugen på.


Böckerna kan ni köpa på Bokus, där även den allmänna informationen om och bilderna på böckerna är tagna.
Är det någon ni speciellt fastnade för?


Kommentarer
Postat av: Sanna

Sv: Ja gör det, det finns som sagt en del! Vilken stad bor du i?

2010-10-19 » 14:48:56 URL: http://sannaschristmas.blogg.se/
Postat av: Sanna

Sv2: ;) Ja jag har också funderat på den, den med Sanna, Shirley och Sonja, de har ju en tämligen bra julskiva :)

2010-10-19 » 14:50:00 URL: http://sannaschristmas.blogg.se/
Postat av: Millah

Hej... Allt bra?

Är du tävlingsintresserad?



Jag har igång massa tävlingar nu

& det kommer in nya titt som tätt.



Var gärna med och tävla =)

--> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Är du int intresserad så ber jag så hemskt mycket om ursäkt..

Ta hand om dig =) Kramar // Millah

2010-10-19 » 15:06:34 URL: http://millahoman.blogg.se/
Postat av: Therese

Sovrummet är bredvid teve-möbeln, en dörr som inte syns (dörren som syns är till datorrummet), så där blir trångt. Om det var där du menade med 'i hörnet mot sovrummet'. :)



Mm, tanken med granen i hörnet där köksbordet står är bra. Vad jag ser som negativt är att det blir så långt från soffan där jag tänkt att vi ska sitta under julklappsutdelningen. Då är granen i andra änden liksom. :)



Tavlan är på väggen mot hallen, så någon meter från tavlan är hallen och ena ingången till köket. Så där blir också tight... haha, ja du förstår vilka bekymmer jag har! :)



Tack! Vi trivs jättebra i lägenheten, och har som tur är ungefär samma inredningsstil. :)

2010-10-19 » 15:19:59 URL: http://goteborgsjul.blogpost.com
Postat av: Therese

Glömde; bra boktips! Jag älskar att läsa julböcker och har ett gäng hemma. :)



Ja, julplaneringsboken är jättebra! Gillar att ha allt samlat, så den passar mig perfekt. :)

2010-10-19 » 15:21:27 URL: http://goteborgsjul.blogpost.com
Postat av: Celia

Julsagor, oh<3

2010-10-19 » 15:24:39 URL: http://celiadanielsson.blogg.se/
Postat av: Lisa

SV: Ja det gick inte länge ;) var tvungen in idag alltså. Detta mys går inte att vara borta från länge!

2010-10-19 » 16:43:26 URL: http://lisasjul.blogg.se/
Postat av: Ellen

Oj, jag har faktiskt aldrig läst någon julbok :O

Det måste jag ända på, i år är det verkligen dags för det!



SV: Papparkaks glassen måste du smaka! Den är underbar. Man sandwich lussebulle blir nog lite svårt eftersom den inte funnits sedan 2006... Hoppas att den kommer tillbaka snart!

2010-10-19 » 17:58:50 URL: http://ourchristmas.blogg.se/
Postat av: alexandra

sv: filmen till övre boken är ju himla mysig! hehe...julstädningen får vänta lite. Tror jag sätter igång efter halloween och gör lite pö om pö=P kram

2010-10-19 » 18:36:47 URL: http://alexandrasjul.blogspot.com
Postat av: Luva

Vilket ultimat inlägg! Så himla roligt att få lite boktips:D Jag har länge velat läsa en bok med jultema! Fastnade lite extra för This Christmas måste jag säga, är väldigt svag för sånna böcker:D



SV: Tack så jättemycket! Va roligt att du gillade det:D Ja, men absolut! Det känns inte fulländat om man bara har pyntat inne:)



Åh ja Lisebergsjulmarknad! Det måste vara den bästa av marknader:D Vi har som tradition att åka dit varje år och i år tror jag att jag kommer komma dit fyra fem gånger om jag skall hinna gå med olika kompisar:P Det är sån stämning där, ta bara alla ljus, julmusik och provsmak^^ Ett tips också om du inte har provat, är att smaka på tunnbröden som är fyllda med renkött! De finns att köpa i det lilla Lapplandslandskapet. Så ljuvligt god:D Jag brukar alltid köpa en sån och stå och värma mig vid en av brasorna^^ Jag hoppas verkligen att du kommer dig dit:D!



Man kan definitivt inte låta bli att skämma bort dem:D Åh va sött det låter!! Det kommer väl komma på bild i bloggen?:D Jag hade själv en liten maltes engång och han förvsann också i snön:D Han hade också en väldigt stor förkärlek för att ta ens mössa haha:)

2010-10-20 » 15:11:50 URL: http://luvasmagiskajul.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: