Julfritt



Julfritt, eller Christmas with the Kranks som den heter på engelska, är en amerikansk komedi från 2004 i julig anda. Filmen är baserad på John Grishams kortnovell med samma namn, och Grisham kanske många känner igen som författare av bland andra Juryn, Firman och Regnmakaren. Spelar i filmen gör bland andra Tim Allen, Jamie Lee Curtis och Dan Akroyd.


Boken filmen är baserad på.
Bild tagen från ostgotabibliotek.se


Kort beskrivning från  Wikipedia:
I både boken och filmen skildras det hur det går för ett vanligt helyllepar att skippa julen när förväntningar och påtryck knackar på dörren. Paret Krank har fått nog av julfirandet och vägrar julpynta eftersom deras dotter, Blair, har åkt till Peru för att arbeta som fredskårist. Kranks vill istället använda den årliga julklappsbudgeten till att åka på en kryssning till Karibien. Men när Blair på julafton oväntat återvänder hem tillsammans med sin nya fästman, blir det ändrade planer.

Så, vad finns det då att säga om Julfritt?
Jag tycker mycket om skådespelarna i filmen, här finns rätt många ansikten att känna igen. Måste väl medge att jag är en sån som tycker en film blir mer lockande ju fler kändisar som är med. Handlingen är småmysig och julstämningen är ständigt närvarande trots att handlingen kretsar kring ett par som försöker fly undan julen.
Det här är väl ingen film man har med i tio-i-topp-listan, och den genererar inte direkt några gapskratt. Men jag tycker definitivt att den är sevärd. Mysig, småkul och med mycket julfeeling. I like :)

pepparkaksgubbepepparkaksgubbepepparkaksgubbehalv-pepparkaksgubbe

Kommentarer
Postat av: Emma - 24 december

Sv: Jag tycker också att Yankee Candle har ett ganska maffigt pris, så därför kan jag tipsa om deras votivljus (http://yankeecandle.se/ProductList.aspx?TM=58&SM=74&Color=1) som kostar "bara" 29 kronor. Visst är det dyrt för ett litet ljus, men 30 kronor är ju ingen enorm summa - småpengar man kan hitta i gamla jackor, sommarväskan el. liknande. Jag köper alltid votivljus av YC för att dom räcker länge och luktar trots att man inte har dom tända... så jag tycker absolut du måste pröva nån gång! De är ju värda pengarna om du frågar mig =)



Och det blir nog nåt i stilen på adventsljusstaken som på den första bilden tror jag, tyckte att de va så lämpligt i och med att jag redan hade en fin ljusbricka som skulle passa galant!! =) Och du! Det ska bli jättekul att se vad du lägger ut för grejer sen... ska definitivt fortsätta följa din blogg!



Oj va långt det blev....=)

2011-10-23 » 10:29:06 URL: http://tjugofjardedecember.webblogg.se/
Postat av: Thereses jul

Hittade boken på en loppis i somras för en tjuga tror jag. Det blev naturligtvis ett köp och nu står den i bokhyllan och väntar på att få läsas. Kommer garanterat att se filmen också, givetvis efter boken ;)

2011-10-23 » 14:36:09 URL: http://theresesjul.blogspot.com
Postat av: Lisas Vinterland

Tackar för tipset =) alltid bra ladda upp med supermassa film inför julen! :)

2011-10-23 » 15:25:13 URL: http://lisasvinterland.blogspot.com
Postat av: Therese Karlstadjul

Jag håller med. Den är trevlig och mysig, men ingen tio-i-topp. :)

Sv: Oh ja, massor av pepparkaksdeg! :)

2011-10-23 » 19:37:44 URL: http://goteborgsjul.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: