The Holiday

I den här kategorin tänkte jag lägga upp tips om julfilmer, och lite
om vad jag tyckte om dem.
Jag har en ganska stor julfilmssamling, och sen har man ju sett en del
utöver det också.
Plus att det ger mig en ursäkt att se om en del och se en del nya redan nu, haha!
Planen är i alla fall att recensera en film ungefär varannan dag fram till jul,
men vi får ju se hur det går med det.
Så nu kör vi, här kommer den första!



The Holiday är en film av regissören Nance Meyers, som även regisserat It's Complicated och
Vad kvinnor vill ha (två filmer jag älskar).
Den handlar om Iris från London och Amanda från Los Angeles. I ett försök att fly från
sina kärleksproblem byter de hem över julen, men problemen visar sig inte vara så lätta att
fly från.
Kända skådespelare som är med i filmen är bland andra Kate Winslet, Jack Black, Cameron Diaz
och Jude Law.

Jag tycker den här filmen är jättemysig! Den är inte den första jag kommer att tänka på när det
kommer till givna julfavoriter. Mycket beror det nog på att halva filmen utspelar sig i Kalifornien med
solsken, och att fokus inte ligger på julen. Den känns som en sån film man kan se året om utan att det
känns alltför mycket som man fuskar.
Men jag drabbas ändå av stark julkänsla varje gång jag ser den, om inte annat så för den jättebra
blandningen av julmusik som tillhör soundtracket.
Kort sagt: Härliga miljöer, mysig handling, roligt, bra skådespelare (varför kan inte Jack Black göra
såna här roller oftare??) och stämningsfullt. Sen älskar jag Kate Winslet i i stort sett alla roller!

Mitt betyg blir 4/5 pepparkakor! Se den och njut!
pepparkaksgubbepepparkaksgubbepepparkaksgubbepepparkaksgubbe

Kommentarer
Postat av: Lina

Åh, jag älskar den filmen! Det är min absoluta favoritfilm och är filmen som lindrar (eller ökar?) min julabstinens. Jag har nämligen ett litet förbud om att inte kolla på de klassiska julfilmerna innan jag tagit in mina julsaker, men då är The Holiday den perfekta filmen.

2010-10-03 » 07:49:28 URL: http://www.sagojul.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: