Vit chokladtryffel


Nu ligger sambon och jag i sängen och käkar frukost och planerar juligheter,
väldigt mysigt. :)
Tänkte sätta igång nu med kategorin Julgodis, där jag pö om pö tänkt lägga
upp mina favoritrecept samt andra som verkar skoj.

Stockholmsjul bad mig lägga upp mitt recept på snöbollar utan kokos,
så då börjar vi med det!

Jag har inte stenkoll på var min receptbok är just nu (vi flyttade nyligen),
så jag lånar ett snarlikt från Norrmejerier istället! :)
De är enkla att göra, jättegoda, och känns väldigt lyxiga!
Sedan kan man alltid tillsätta lite pressad citron eller lime,
om man vill att de ska påminna ännu mer om snöbollar.

Vit chokladtryffel

Vit chokladtryffel

ca 30 kulor

Ingredienser

200 g vit blockchoklad

1 dl vispgrädde

ca 1 droppe pepparmintolja

1 msk florsocker

1 msk vaniljsocker

 

Instruktioner

Hacka blockchokladen. Koka upp grädden. Låt koka ca 1 min.

Ta kastrullen från värmen. Rör ner chokladen så att den blandas med grädden.

Smaksätt med pepparmintolja. Låt stå ca 30 min. Rör tryffeln blank och slät.

Täck över och ställ in i kylen ca 1 tim.

Forma små kulor av tryffeln. Rulla dem i florsocker blandat med vaniljsocker.

Förvara i kylskåp.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag trodde att sånna här var jättesvåra att göra, men verkar ju som att även jag kan klara av det ^^ får testa! kul med mer julgodis :)

2010-10-09 » 10:12:52 URL: http://arildsdottir.blogg.se/
Postat av: Elina

Åh vad gott! Ska jag gotta mig med efter tentan på tisdag;D

2010-10-09 » 12:24:03
Postat av: Stockholmsjul

Tack så mycket! Det här ska prövas i jul! :)

2010-10-09 » 20:51:50 URL: http://stockholmsjul.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: