Juliga namn


Hittade en rolig artikel hos Göteborgsposten från 18 december förra året.

Många svenskar med juliga namn


Saffran, Nejlika, Mandel och Gröt – eller varför inte Piff, Puff eller Jesus. Hundratals personer i Sverige har namn som är kopplade till vårt julfirande.

Om man söker i Statistiska Centralbyråns namndatabas får man 18 träffar på Jul. Och antalet namn som samtidigt också är julrelaterade ord visar sig vara många.

I Sverige finns bland annat en Gröt, en Nejlika och 15 personer som heter Snö. Det finns också elva kvinnor som heter Saffran i förnamn. Saffran Möller i Bankeryd är en av dem.

- Det är ju många som frågar. De flesta tycker nog att det är ganska häftigt, och passar rätt bra som namn och inte bara som krydda.

Och själva orsaken till julfirandet bor faktiskt i Sverige – eller rättare sagt, här finns över 600 stycken Jesus. 20-årige Jesus Morales Cabrera från Partille har det som tilltalsnamn, något som han själv beskriver som "jättecoolt".

- När jag går på krogen är det ingen som tror på mig när jag säger vad jag heter, så jag får alltid visa leg.

Jesus Morales Cabrera blir aldrig bemött med negativa kommentarer kring sitt namn. Skämtsamheterna är desto fler:

- Folk brukar fråga om jag kan gå på vatten!

Det svenska julfirandet har under många år också varit starkt förknippat med Kalle Anka och hans vänner. Och faktum är att flera tusen svenskar delar namn med karaktärerna. I Sverige bor bland annat Snövit, Bambi, Musse, Tingeling – och en och annan Baloo. Och förutom både Lady och Lufsen finns en Piff och flera Puff.

Puff Östling från Örebro heter egentligen Katarina men valde i 20-årsåldern att lägga till Puff.

- Jag har alltid kallats Puff, det började redan innan jag föddes. Så det kändes enklare att faktiskt heta Puff också.

Några likheter med Disneys version tycker Puff Östling inte att hon har. Men på frågan om det är många som kommenterar namnet, är svaret självklart:

- Ja, vad tror du? säger hon med ett skratt.


Roligt, va? :) Själv vet jag inte om jag skulle vilja heta något av det, men det är himla kul att läsa om. Vore jag tvungen hade jag nog valt Saffran, Nejlika, Piff eller Puff. Gröt hade känts väldigt lustigt att heta!

Vad hade ni valt om ni var tvungna? Och har ni träffat på någon som heter nåt av namnen i artikeln, eller något annat juligt?

Ha en härlig kväll! :)


Kommentarer
Postat av: kattis

Ja hoppas det blir bra och att man ska trivas :)

2010-10-15 » 21:02:02 URL: http://christmaslady.blogg.se/
Postat av: Therese

Roligt artikel! :) Jag har inte träffat någon med ett juligt namn, och skulle jag behöva heta något julnamn själv... hm, inte Vört i alla fall haha. Nejlika känns spontant som ett fint 'namn'!

2010-10-15 » 23:10:27 URL: http://goteborgsjul.blogspot.com
Postat av: Luva

Vilket roligt inlägg:D Jag har aldrig träffat på någon med ett juligt namn, va coolt ändå:P Skulle jag välja skulle jag nog ta saffran, låter mysigt^^



SV:Jag tycker absolut att du skall pröva i år, man känner julstämningen enda ut i fingertopparna:D!



Kramar Luva

2010-10-16 » 00:50:22 URL: http://luvasmagiskajul.blogg.se/
Postat av: Stockholmsjul

Snö, nejlika eller Lady skulle jag kunna heta om man var tvungen att heta något juligt ;)

2010-10-16 » 11:05:56 URL: http://stockholmsjul.blogg.se/
Postat av: Tomtenissans Julblogg

Haha..så komiskt att heta Gröt. Men skulle nog välja Nejlika eller Saffran.

2010-10-17 » 16:30:21 URL: http://tomtenissansjul.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: