Julcider


Xide X-mas Mistel Orange

Sverige | Carlsberg Sverige AB | 47 kr/l | 4.5% | Varunr: 1795

Xide X-mas Mistel Orange damp ner som ett oväntat paket under granen lagom till julen 2005. Med sin härligt julröda färg och glittrande snöflingor så uppskattades Xide X-mas Mistel Orange av partysugna som ville komma i julstämning.

Sedan dess har vi varje jul fått ett kärt återseende då Xide X-Mas Mistel Orange trillat in på krogar, barer och Systembolag i takt med att kylan tar över vårt land. Försäljningen är alltså tidsbegränsad till julperioden.

Snöflingorna som singlar runt, i den i övrigt blodapelsininspirerade drycken, är tillverkade av ett ofarligt och smaklöst färgämne som heter candurin. Notera att Xider numera är Xide - och att det alltså är det nya namnet Xide X-mas Mistel Orange som gäller, inte Xider X-mas Mistel Orange.

Användning




Serveras som sällskapsdryck

Färg



Röd färg med tillsatt glitter.

Smak




Söt, något parfymerad smak med tydlig karaktär av blodapelsin.






Xide Winter Tangelo/Ginger

Sverige | Carlsberg Sverige AB | 51 kr/l | 4.5% | Varunr: 11336

Xide Winter tangelo / ginger lanserades lagom till vintern och julen 2008, och ersatte då föregångaren Xide X-mas. Inför vintern och julen 2009 så uteblev dock kampen de två rivalerna emellan då de helt sonika lanserades båda två. Xide Winter har en fruktig och söt smak som möter kontrasten i tangelofruktens unika karaktär, samtidigt som kryddig ingefära ger drycken en unik och spännande touch.

Förpackningen är glittrig nog att lysa upp vilken mörk vinterdag som helst och det singlande glittret i botten på flaskan gör att den fungerar som vilken klassisk snöglob som helst. Testa att vända flaskan upp och ner innan servering. Summa summarum erbjuder Xide Winter ett trevligt alternativ till glögg och andra tradionella juldrycker.

Användning




Serveras som sällskapsdryck.

Färg




Oklar, ljust mjölkfärgad med glitter.

Smak




Söt och fruktig smak med inslag av grapefrukt, lime, ingefära och vanilj.

Doft




Fruktig doft med inslag av grapefrukt, ingefära och lime.


Källa: Dricka.se

Jag är inte helt säker på om Xider X-mas Mistel Orange kommer finnas med i år, eftersom den hoppat in och ut ur sortimentet. Men eftersom de fick konkurrera förra året hoppas jag på att den kommer finnas i år med. Jag känner mig i alla fall mer lockad av den än den andra.

Vad säger ni? Har ni prövat någon av dem tidigare, och vad tyckte ni i så fall om dem?


Kommentarer
Postat av: Lisa

Haha, jag hade just tänkt slänga upp ett inlägg om samma sak! Jag har provat dom bägge :) Minns att en var dålig, den andra bra. TROR den vita var den bättre.. någon speciell julsmak var det kanske inte, men absolut läckert med glittret!! Det kändes julfest över det hela! :)

2010-10-13 » 13:51:25 URL: http://lisasjul.blogg.se/
Postat av: Therese

Sv: Haha ja, Glennss min är fantastisk :) Och javisst blev han fin! :)

2010-10-13 » 14:00:22 URL: http://goteborgsjul.blogspot.com
Postat av: Therese

Sv igen: först vill jag korrigera "Glennss", det skulle stå "Glenns". :)

Och ja, det är alltid roligt att hitta nya jultidningar nu! Det är ju annars bara Allers som kommer såhär tidigt. :)

2010-10-13 » 14:03:05 URL: http://goteborgsjul.blogspot.com
Postat av: Axelina

Tro det eller ej, men jag har fortfarande inte smakat dom! De är ju så fina med allt glitter och så, smaken är inte prioritet nr 1 här, haha, jag kommer nog dricka dom ändå, för dom är så fina;P



SV: visst är det underbart, att lite frost kan göra en så glad! Gick och lade mig med ett stort leende på läpparna igår!

2010-10-13 » 14:28:28 URL: http://ourchristmas.blogg.se/
Postat av: Tomtenissans Julblogg

Finns ju även Rekorderlig julcider med smak äppel o kanel, den har jag tyvärr inte smakat och vet heller inte om den kommer finnas i år.

2010-10-15 » 14:08:26 URL: http://tomtenissansjul.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: